برگزاری هشتاد و سومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی

هشتاد و سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی روز چهارشنبه مورخ 25/11/1402 ساعت 7:30 صبح به ریاست جناب آقای دکتر مخلص الائمه، استاندار محترم و رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان و با حضور جناب آقای دکتر بیکی رئیس محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و دبیر شورا و همچنین سایر اعضای شورای مذکور در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک به شرح دستور کار یاد شده تشکیل گردید.

*در این جلسه جناب آقای دکتر بیکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و دبیر شورا تحت عنوان نطق پیش از دستور مواردی به شرح زیر ارائه نمودند.

ایشان فرمودند: برنامه‌ریزی‌هایی از سوی اتاق بازرگانی اراک برای سال جدید انجام گرفته است که مهمترین آن گسترش دیپلماسی های اقتصادی در سطح منطقه و بین‌الملل می‌باشد. در همین راستا اخیراً به دعوت اتاق بازرگانی ترکیه، سفری از سوی اتاق بازرگانی اراک در قالب یک هیأت اقتصادی و مدیران دو دستگاه دولتی به این کشور صورت پذیرفت.

ایشان افزودند: در این سفر مراکز صنعتی و کشاورزی ترکیه مورد بازدید قرار گرفت و جلسات و گفتگوهای مشترکی انجام شد که رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

آقای بیکی ابراز داشتند: هفته آینده هم، یک هیات اقتصادی به کشور صربستان سفر می‌کند. این سفر به دنبال سفر هیأت صرب و بازدید از توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی استان مرکزی صورت می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی اراک تأکید کردند: امید می‌رود از رهاورد این رویدادهای اقتصادی، شاهد اتفاقات مطلوب در زمینه تولید،  صادرات، تعاملات و تبادلات گوناگون و بسط و افزایش روابط بین‌المللی با کشورهای مختلف باشیم.

آقای بیکی در خصوص دستورکار نخست جلسه بیان نمودند: اختلاف نظری که میان بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این خصوص وجود دارد؛ مربوط به فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیاست.

ایشان افزودند: به همین دلیل؛ پِرت واحدهای صنعتی مورد بحث متعارف نیست و امورمالیاتی نیز براساس ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، فقط پِرت متعارف را می‌پذیرد.

* جناب آقای دکتر مخلص الائمه استاندار محترم و رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی خطوط تولید مطابق با تکنولوژی روز ضروری است فرمودند: اگر ابزارهایی همچون فشارهای مالیاتی و تعرفه‌ها نادیده گرفته شود؛ واحدهای صنعتی جدیت کافی برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده را نخواهند داشت.

ایشان افزودند: هم اینک با وجود شرایط سخت برای نوسازی، برخی از واحدها در خطوط تولید خود درحال نصب و بهره‌برداری از به روزترین تجهیزات هستند.

آقای استاندار اظهار داشتند: نگاهی به بهره‌برداری ها و افتتاح های اخیر نشان می دهد، کمتر ماشین‌آلات و دستگاه‌های مستعمل یا ضایعات ده، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی که ماشین‌آلات دست دوم هم استفاده شود پِرت آنها متعارف است.

آقای مخلص الائمه خاطرنشان کردند: ضایعات متعارف در کشور حدود ۲ درصد است و تا 5/3درصد هم برای آن پیش‌بینی انجام شده است.

ایشان با انتقاد از مدیران واحدهای بزرگ صنعتی که برای بازسازی خطوط خود بی انگیزه‌اند فرمودند: منکر تحریم‌های چندساله نیستیم اما سوال اینجاست که به چه دلیل شرکت‌های باسابقه و کهنه کار، اقدام به بازسازی خطوط خود تاکنون ننموده‌اند.