در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد، بررسی درخصوص اخذ مالیات تحت عنوان کارمزد اعتباری از شرکت های خرید کننده مواد اولیه آلومینیوم

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی  با دستورکار ذیل هم اکنون درحال برگزاری می باشد:
🔸 بحث و بررسی درخصوص اخذ مالیات تحت عنوان کارمزد اعتباری از شرکت های خرید کننده مواد اولیه آلومینیوم

  • اهم نظرات :
  • آقای ساریخانی رئیس انجمن صنایع همگن آلومینیوم استان فرمودند: در ساختار قیمت گذاری ها فروشندگان کالا برای فروش کالای خود و قیمت گذاری کالای خود یکسری فاکتور ها را لحاظ می نمایند و با توجه به فروش اعتباری بایستی کاهش ارزش پول را نیز محاسبه نمایند و نرخ فروش تعیین شده در فاکتور قید می گردد و با توجه به اینکه بورس کالا مجوز فروش اعتباری را به این شرکت ها داده است بنابراین کارمزد فروش اعتباری نیز در فاکتور ها قید می شود و متاسفانه اداره امور مالیاتی، هم از فروشندگان کالا و هم از خریداران مالیات را اخذ می نماید و بایستی ساز و کار مشخصی برای این موضوع اندیشیده شود چرا که ممکن است این موضوع مبتلا به سایر صنایع نیز باشد.
  • آقای کاووسی نماینده شرکت آلومرول نوین و عضو انجمن صنایع همگن آلومینیوم استان فرمودند: بایستی فاکتورهای 1400 و 1401 تعیین تکلیف شود و در ادامه وضعیت فاکتورهای 1402 مشخص شود. اما آنچه مشخص است نه شرکت ایرالکو بانک می باشد و نه خریدارن متقاضی دریافت وام. با توجه به اینکه شرکت های عرضه کننده کالا مجوز دارند مبلغی در حدود 5/1درصد را در فروش اعتباری خود لحاظ اخذ کنند اما قانون این مبلغ را به صورت مالیات مضاعف اخذ مینماید. بر همین اساس پیشنهاد می¬گردد اداره کل امور مالیاتی استان مکاتبات را با سازمان امور مالیاتی کشور و تعیین تکلیف این مورد داشته باشد.
  • آقای باقری نماینده اداره کل امور مالیاتی استان فرمودند: تاکنون آنچه صورت پذیرفته طبیعتا بر اساس قوانین بوده است و استنباط بر این است همکاران مالیاتی ما این برداشت را داشته اند که این هزینه ها بعنوان هزینه های بهره های پرداختی به اشخاص می باشد و اگر تلقی بر این باشد که این هزینه ها بهره پرداختی اشخاص باشد در چارچوب مقررات نمی گنجد و از شمول هزینه های قابل قبول خارج است اگر قرار باشد در فاکتور ها همه هزینه ها یکجا آورده شود نیز باز آئین نامه ماده 219 در خصوص ارزش منصفانه مطرح می شود. اما این موضوع به حق از طرف فعالین بخش خصوصی مطرح شده است اما با توجه به عدم اختیارات استانی پیشنهاد بر این است از طرف خود انجمن صنایع همگن آلو مینیوم نیز طی مصوبه ای در شورای گفت و گو مکاتبه با دفتر سازمان امور مالیاتی صورت پذیرد.
  • باقر بیگی نماینده شرکت آلومینیوم الغدیر دماوند نیز با اشاره به ماده 148 و استاندارد های حسابداری خواستار تغییر در فاکتور های فروش شرکت ایرالکو شدند تا این هزینه ها مشمول هزینه های قابل قبول باشد

 

   و در نهایت مقرر شد:

 

ردیف عنوان مصوبه دستگاه مربوطه
1 موارد پیشنهادی شورا به شرح ذیل در جلسه آتی شورا مطرح و پس از بحث و تبادل نظر مصوبات لازم اخذ گردد:

·      با توجه به شعار سال و لزوم توجه به واحد های تولیدی کوچک و متوسط، پیشنهاد می گردد اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی نسبت به انعکاس مشکلات فعالین این حوزه به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام و پذیرش هزینه های مربوط به کارمزد اعتباری مورد استعلام قرار گیرد.

·      با توجه به تنوع کالاهای عرضه شده در بورس کالا به ویژه در صنایعی نظیر مس، آلومینیوم، فولاد و…. بدون شک این موضوع مبتلا به سایر صنایع و سایر استان ها نیز می باشد، بنا براین پیشنهاد می گردد ضمن بررسی دبیرخانه شورای گفت وگوی استان، موارد و مستندات به شورای گفت و گوی ملی نیز انعکاس داده شود تا در صورت لزوم در دستور کار شورای گفت وگوی ملی نیز قرار گیرد.

·      اداره کل امور مالیاتی استان تا تعیین تکلیف این موضوع و پاسخ دفتر فنی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به پذیرش این هزینه ها (هزینه مربوط به کارمزد های اعتباری) بعنوان هزینه های قابل قبول اقدام و مساعدت و همکاری لازم را با خریدران مواد اولیه آلومینیوم (شمش) از طریق گشایش ال سی (مدت دار از شرکت بورس کالای ایران)  را داشته باشند.

-دبیرخانه شورا