هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان

هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی روز پنجشنبه مورخ 30 /06/ 1402 ساعت 7:30 با حضور رئیس و دبیر شورای گفت وگوی استان و همچنین سایر اعضای شورای مذکور در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک به شرح دستور کار یاد شده تشکیل گردید.

*در این جلسه جناب آقای دکتر بیکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و دبیر شورا تحت عنوان نطق پیش از دستور مواردی به شرح زیر ارائه نمودند.

ایشان فرمودند: کمبود مواداولیه همچنان در صدر مشکلات تولیدکنندگان قرار دارد و آمار گمرکات ایران تا بیستم شهریورماه جاری حاکی از 3/43میلیارد دلار مراودات خارجی کشور مشتمل بر 2/24میلیارد دلار واردات مواداولیه و ماشین‌آلات و ۱۹میلیارد دلار صادرات می‌باشد اما هنوز مشکل تأمین مواداولیه پیشتاز چالش‌های بخش خصوصی است.

آقای بیکی بیان داشتند: به نظر می‌رسد با وجود این سطح از واردات، به دلیل عدم توزیع مناسب و حساب شده مواداولیه خام، مشکلات در این حوزه پابرجاست و نیاز کارخانجات به قوت خود باقیست.

ایشان افزودند: البته این موضوع در سفر اخیر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به استان مطرح و دستور پیگیری آن به ویژه در بورس کالا صادر شد تا نحوه توزیع در بورس نیز مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

آقای بیکی اظهار داشتند: عدم تأمین مالی وجوه مورد نیاز واحدهای تولیدی از دیگر موانع تولید است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا از تبدیل آن به یک مشکل بزرگ تر جلوگیری گردد. بخش خصوصی درخواست دارد آمار منابع مالی توزیع شده و وضعیت آن به ویژه در بحث جذب و توزیع تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه سنواتی اطلاع‌رسانی شود.

رییس اتاق بازرگانی اراک بیان نمودند: جذب و توزیع تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ مطلوب نیست و صنعتگران از تأمین مالی بانک‌ها و ارائه تسهیلات و نقش صندوقهای سرمایه گذاری رضایت ندارند چراکه بانک‌ها، رسالتی را که در زمینه تأمین مالی وجوه مورد نیاز بخش خصوصی برعهده دارند به خوبی انجام وظیفه نمیکنند و این وضعیت در استان مرکزی نسبت به کشور هم نامناسبتر است.

ایشان قوانین مزاحم، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دست و پاگیر را زنجیری بر دست و پای تولید دانستند که نیازمند عزم جدی برای اتخاذ راهکار است.

آقای بیکی سپس با اشاره به شرایط کنونی شهرک صنعتی ایبک آباد اراک فرمودند: دو مصوبه در شورای گفت وگوی استان، سه مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی استانداری و دو مصوبه در کارگروه اقتصاد مقاومتی دادگستری در این ارتباط تدوین و لازم‌الاجرا شده اما مشکلات این شهرک صنعتی ادامه دارد و علی‌رغم پیگیری‌های مسئولین وقت استان و نمایندگان ادوار مختلف در مجلس، شرایط ایبک آباد بهبود نیافته است.

ایشان تأکید کردند: تداوم این وضع خوشایند نیست و فعالین بخش خصوصی در این شهرک چشم انتظار حل مشکل هستند.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خاطرنشان ساختند: در آخرین تصمیم، پیگیری مسائل این شهرک به عهده فرماندار معزز اراک گذاشته شد تا از ابتر ماندن مصوبات در این ارتباط ممانعت شود.

آقای بیکی در بخش دیگری از سخنان خود سفر مسئولان کشوری به ویژه وزرای اقتصاد و صمت به استان را برای صنعتگران استان رضایت بخش عنوان کردند و افزودند: خوشبختانه جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مصوبات مفیدی را رقم زده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

ایشان تصریح کردند: یکی از این مصوبات که دستاورد سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان به شمار می‌رود ابلاغ بخشنامه‌ای توسط وزارتخانه است که براساس آن از این پس؛ واردکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولیدی جهت ترخیص کالای خود به جای سپرده ضمانت بانکی مالیات بر ارزش افزوده می‌توانند با سپرده به صورت چک نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نمایند.

آقای بیکی در خصوص دستورکار سوم جلسه مبنی بر بررسی شاخص­های پایش ملی محیط کسب و کار ایران با تمرکز بر استان مرکزی در گزارش بهار 1402 فرمودند: در بهار۱۴۰۰ استان مرکزی در پایش محیط کسب و کار موفق به دریافت رتبه دوم شد، در بهار ۱۴۰۱ نیز همین عنوان را به دست آورد و این رتبه در زمستان ۱۴۰۱ به رتبه اول ارتقا یافت و در بهار ۱۴۰۲ نیز همین رتبه تکرار شد.

 

* آقای میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه­ای استانداری مرکزی در این نشست با اشاره به دستورکارهای جلسه فرمودند: در خصوص مشکلات قدمت دار شهرک صنعتی ایبک آباد ضرورت دارد بررسی‌های تخصصی و فنی انجام شود و در نزدیکترین زمان ممکن پس از شناسایی کامل و تهیه لیستی از چالش‌های موجود، موانع و مشکلات اولویت‌بندی و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم صورت پذیرد.

ایشان افزودند: به این منظور تیمی کارشناس و متخصص تشکیل شود تا ابعاد معضلات را تشریح کرده و در این زمینه (به ویژه مشکلات حوزه تأمین آب و استفاده از پساب صنعتی شهرک) جمع‌بندی نهایی را انجام دهند تا برای آن تصمیم‌گیری عملیاتی صورت گیرد.

آقای میرزاخانی با بیان اینکه چگونگی توزیع آب در شهرک صنعتی ایبک آباد نامعلوم به نظر می‌رسد اظهار داشتند: برای رفع این مشکل می‌طلبد فرمانداری اراک مصوباتی که برای این شهرک تدوین و تعیین تکلیف شده را مورد پیگیری قرار دهد تا هرچه سریع‌تر واحدهای مستقر، تعیین تکلیف شوند و مشکلات این شهرک به صورت ریشه‌ای مرتفع گردد.

ایشان بیان نمودند: در ارتباط با دستورکار دوم جلسه مبنی بر تأمین آب واحدهای فعال در بخش دام و طیور شایان ذکر است که وزارت نیرو برای پرورش طیور ۴۰۰ سی سی آب موردنیاز را تعیین نموده و جهادکشاورزی ۶۰۰سی سی برای این امر درنظر گرفته است که این اختلاف، به بروز مشکلاتی منجر شده و باید برای آن تصمیم‌گیری و اجرای واحد درنظر گرفته شود.

آقای میرزاخانی در خصوص دستورکار سوم جلسه مبنی بر بررسی شاخص­های پایش ملی محیط کسب و کار ایران با تمرکز بر استان مرکزی در گزارش بهار 1402 فرمودند: در میان 28 شاخص پایش، در سه شاخص استان مرکزی جایگاه مطلوبی در کشور ندارد که نیاز است این سه شاخص آسیب شناسی شود و برای بهبود وضعیت این سه شاخص، اتاق بازرگانی به عنوان پایگاه پیگیریِ مشکلات این سه حوزه، راهکارهای اجرایی را مورد سنجش قرار دهد.

* آقای بیاتی نماینده مردم شریف تفرش، آشتیان و فراهان و رییس محترم مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه فرمودند: کلید رفع مشکلات اقتصادی؛ حمایت از سرمایه‌گذاری است و باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری در استان فراهم شود.

ایشان افزودند: مجوزهای اعطای پساب به شهرک‌های صنعتی اعطا شده و نیازمند پیگیری دستگاه‌های دولتی و اجرایی متولی است.