در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد؛ بررسی در خصوص اصلاح دستورالعمل ها و ضوابط مرتبط با رعایت فواصل و حرائم احداث و استقرار گلخانه ها، دامپروری ها، مرغداری ها، آبزی پروری ها و….

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با دستورکار ذیل برگزار گردید:
🔸بحث و بررسی در خصوص اصلاح دستورالعمل ها و ضوابط مرتبط با رعایت فواصل و حرائم احداث و استقرار گلخانه ها، دامپروری ها، مرغداری ها، آبزی پروری ها و….

اهم نظرات :

  • آقای افتخاری مدیر عامل مجموعه کشت و صنعت فدک فرمودند: متاسفانه موانع موجود در تسهیل فضای کسب و کار به سختی مرتفع می شوند، در خصوص این موضوع اشاره نمایم که بنده برای احداث واحد جدیدی از گلخانه خود به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه نموده و پس از واریز مبلغ کارشناسی و انجام کلیه مقدمات بیان شد که به دلیل نزدیکی به سنگبری و عدم رعایت فاصله امکان صدور مجوز نمی باشد چرا که در دستورالعمل نظام جامع گلخانه ای حداق فاصله از محل احداث گلخانه تا سنگبری 2000 متر قید شده است. حال سوال اینجاست آبا این فاصله منطقی می باشد با توجه به رشدتکنولوژی و کاهش آلاینده ها؟ این فواصل در سایر زیر بخش های کشاورزی از جمله آبزی پروری و ….. نیز مورد اعتراض فعالین این حوزه می باشد.
  • آقای بیکی رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفت و گوی استان فرمودند: متاسفانه به دلیل فرسوده شدن دستورالعمل ها در خصوص رعایت فواصل مشکلاتی برای صدور مجوزها وجود دارد چرا که خصوص احداث و نوسازی واحد ها بایستی فواصل منطبق با دستورالعمل ها رعایت شود. حال آنکه برخی از فواصل عملا امکان توسعه آن کسب و کار را محدود می نماید و خود به مانعی برای تسهیل صدور مجوز ها می شود. با توجه به فرسودگی این دستور العمل ها بایستی تدابیری در اصلاح این فواصل باشد و از همه مهمتر با رشد تکنولوژی بایستی به سمت مدرن سازی بحث قرنطینه کردن واحدها، حصار کشی رفت.
  • آقای شمسی خانی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فرمودند: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان واسطه بین بخش خصوصی و دولت نیز بر این اصلاح این فواصل و حرائم نظر موافق دارد. اما بایستی اشاره کنم که اصلاح در اختیار این سازمان و حتی سازمان نظام دامپزشکی به تنهایی نیست چرا که دستگاه های نظارتی بر عملکرد ما متناسب با رعایت قوانین و دستورالعمل ها نظارت دارند. اما یان موضوع بایستی در سطح ملی مرتفع گردد و از پرتی اراضی و انحصاری شدن اراضی و سو استفاده برخی افزاد نیز جلوگیری بعمل آید.
  • آقای جنابی معاون برنامه ریزی اداره کل صمت استان فرمودند: همانطور که گفته شد فرسودگی قوانین و مقررات، بخشنامه ها و دستور العمل ها در این خصوص با رشد تکنولوژی همخوانی نداشته و خود مانعی برای توسعه کسب و کار و تسهیل صدور مجوز ها شده است. در بخش صنعت واحد ها برای احداث لزومی برای استعلام فاصله ندارند که این مورد نیز خود از ابهامات رعایت فواصل می باشد. اما خب این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که به هر حال رعایت حداقل فاصله هم به جهت مسائل زیست محیطی باید انجام پذیرد اما بنده پیشنهاد می دهم در ذیل یک کاگروه ویژه فواصل بررسی شوند.
  • یوسفی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان فرمودند: در بحث محیط زیست این موضوع در کمیسیون ماده 11 هوای پاک و ظرفیت های ماده 11 قانون هوای پاک تاحدودی این مشکل را برای فعالین این حوزه مرتفع نموده است و پیشنهاد می شود که از ظرفیت های این کمیسون برای رفع مشکلات زیست محیطی استفاده شود هر چند بایستی به اصلاح فواصل توجه شود که اصلا کار به کمیسیون کشیده نشود.
  • آقای کتانفروش معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فرمودند: متاسفانه ما به عنوان متولیان بخش کشاورزی بایستی خیلی زودتر از این موعد به اصلاح برخی از موراد می پرداختیم که انجام شنده است. اما خب در مورد فواصل از دو جنبه فنی و حقوقی بایستی اصلاحاتی صورت پذیرد و این مستلزم تشکیل یک کارگروه با حضور کلیه اعضای مرتبط و بررسی در بخش های مختل می باشد و پیشنهاد بنده بر این است بخش گلخانه و شیلات اولین دستور کار بررسی این کارگروه باشد.

 

در انتها مقرر شد:

 

ردیف عنوان مصوبه دستگاه مربوطه
1 موضوع اصلاح فواصل در دستور کار شورای گفت و گوی استان قرار گیرد و در صحن اصلی شورا بر لزوم تشکیل کارگروه و بررسی اصلاحات در زیر بخش شیلات و گلخانه ها صورت پذیرد. -دبیرخانه شورا
2 مقر شد در هر بخش دستگاه های مرتبط با تشکل های وابسته حوزه خود طی جلساتی به جمع بندی اصلاحات رسیده و در کارگروه مصوب بررسی های نهایی انجام پذیرد. -دستگاه های اجرایی مرتبط