در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد؛ بررسی درخصوص اختلاف در تعیین میزان آب مورد نیاز واحدهای پرورش دام و طیور بر مبنای ضوابط ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با دستورکار ذیل برگزار گردید:
🔸 بحث و بررسی درخصوص اختلاف در تعیین میزان آب مورد نیاز واحدهای پرورش دام و طیور بر مبنای ضوابط ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو

  • اهم نظرات :
  • آقای شمسی خانی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فرمودند: با توجه به اینکه طبق ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری متولی صدور پروانه وزارت جهاد کشاورزی می باشد و این مهم نیز به سازمان های نظام مهندسی سپرده شده است اما درخصوص واحد های پرورش طیور مغایرت های بین وزارتین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می باشد که این تفاوت دیدگاه بایستی مرتفع گردد و ساز و کاری ایجاد شود تا حداقل تا زمانی که این مورد در سطح ملی حل گردد در استان این مغایرت ها مرتفع گردد.
  • آقای کتانفروش نماینده جهاد کشاورزی استان فرمودند: بالاترین بهره وری در بحث دام و طیور به خصوص طیور می باشد و از آنجاییکه وظیفه جهاد کشاورزی بحث امنیت غذایی و تولید غذای سالم می باشد بایستی در تمام زمینه ها اقدامات اثر گذاری داشته باشد. اما در این خصوص اختلاف در بحث کارشناسی می باشد که بایستی وزارت نیرو کلیه فاکتور های تخصیص آب از جمله شرایط اقلیمی و …. را لحاظ نمایند. پیشنهاد بر این است با توجه به ظرفیت های های شورای گفت و گوی ملی و مستند به قوانین بهبود مستمر محیط کسب و کار این مورد در سطح ملی رفع ابهام گردد.
  • آقای صادقی نماینده شرکت آب و فاضلاب استان فرمودند: موضوع و مشکل در مرحله صدور مجوز در پروانه بهره برداری در واحد های تولیدی می باشد و در واقعیت چالش در مقطع صدور مجوز است. با علم به اینکه نیاز واحد های تولیدی به آب، به حق می باشد و در مواقعی واحد های پرورش طیور حتی تا 3 برابر ظرفیت آب نیاز دارند اما مشکلات موجود و دستورالعمل های ابلاغی سد محکمی برای تخصیص بیش از ظرفیت شده است.
  • آقای بیکی رئیس اتاق بازرگانی اراک و دبیر شورای گفت وگوی استان: با توجه به مشکلات بخش انرژی و کاهش منابع آبی اما متاسفانه حفر چاه های غیر مجاز نیز مزید بر علت شده است که نیازمند اتخاذ تدابیری از سوی آب منطقه ای استان می باشد. در این خصوص شورای گفت و گوی ملی نقش سازنده ای در پیگیری موضوع خواهد داشت و همچنین پیشنهاد می گردد مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی با همکاری دستگاه های اجرایی نسبت به تدوین یک سیمای حکمرانی آب اقدام نمایند.
  • آقای اخوان معاون بهبود دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بخشتامه های ابلاغی وزارت جهاد را فصل الخطاب خواندند و بیان داشتند بایستی مبنای اختصاص آب این بخشنامه ها باشد که متاسفانه وزارت نیرو هم طبق دستورالعمل های خودش اقدام می کند که آن هم ناشی از کمبود منابع آبی است اما بایستی در تعیین میزان آب شرایط اقلیمی و همچنین کلیه نیاز های واحد های دام و طیور در مصرف آب لحاظ گردد چرا که یک واحد پرورش طیور نیازمند خنک سازی سالن می باشد که این مهم و مواردی از این دست نیز بایستی در تخصیص آب لحاظ شوند.
  • عباسی رئیس اتحادیه مرغداران تخمگذار استان نیز به چاه های غیر مجاز اطراف واحد های پرورش طیور اشاره نمودند و این مورد را معظلی برای بخش تولید دانستند که اکثر این چاه ها نیز جزو چاه های غیر مجاز هستند و پیشنهاد داشتند ساز و کاری ایجاد شود تا این میزان تخصیص مجددا بازنگری شود و وحد رویه ای بین وزارتین جهاد و نیرو باشد

 

  در انتها مقرر شد:

 

ردیف عنوان مصوبه دستگاه مربوطه
1 موارد پیشنهادی شورا به شرح ذیل در جلسه آتی شورا مطرح و پس از بحث و تبادل نظر مصوبات لازم اخذ گردد:

·         با توجه به لزوم یکپارچه سازی در دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی در وزارتین جهاد کشاورزی و نیرو بعنوان متولیان صدور این بخشنامه ها و دستورالعمل ها به ادارات و سازمان های تابعه، درخصوص مغایرت در میزان آب تخصیصی به واحد های پرورش طیور، پیشنهاد می گردد کارگروهی با مسئولیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب و فاضلاب، اداره کل دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی استان تشکیل و میزان آب تخصیصی پیشنهادی برای واحد های پرورش طیور با لحاظ کردن شاخص های اقلیمی و …. بررسی و نتایج جهت اتخاذ تصمیمات در سطح وزارت از طریق دستگاهای اجرایی مرتبط استان (سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان) به وزرات خانه های متولی منعکس گردد.

·         در خصوص رفع مغایرت ها در سطح کشور پیشنهاد می گردد موضوع به شورای گفت و گوی ملی و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز منعکس گردد.

·         با توجه به کاهش ذخایر و منابع آبی کشور و لزوم توجه به بحث برنامه های جامع بهینه سازی مصرف آب، پیشنهاد می گردد: مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی اراک با همکاری دستگاه های مرتبط استانی نسبت به تدوین برنامه حکمرانی جامع آب با لحاظ نمودن شاخص های پیشنهادی ذیل اقدام نمایند:

·        احصاء نارسایی های ساختاری در تأمین و تخصیص آب

·        روش های بهبود ساختاری شده با تأمین و تخصیص آب به واحد های تولیدی با استفاده از تکنولوژی های بومی و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان در این حوزه

·        روش های بازگردانی پساب های شهری به زیر بخش های کشاورزی

 

-دبیرخانه شورا