خلاصه مذاکرات:
1- آقای مجتبی داود آبادی – مدیر عامل شرکت برق منطقه ای باختر: بحث اصلی ماده 16 این که صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد. در قانون پیشبینی شده است که اگر صنایع و دستگاههای مشمول به تولید برق تجدیدپذیر بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانشبنیان عمل نکنند، درصد ذکر شده از برق مصرفیشان با تعرفه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز محاسبه میشود. در استان مرکزی هم ظرفیت لازم از لحاظ زمین وجود دارد و هم ظرفیت لازم بر اساس دمای محیط. 2- آقای محمد نیکویی- معاونت شرکت توزیع نیروی برق استان: در استان مرکزی برآورده شده است مجموعا 220 مگاوات صنایع بالادستی با قدرت مصرفی بالای 1 مگاوات به تامین برق نیاز دارند که مجموعه ایرالکو از سال گذشته به منظور تامین 120 مگاوات اقدام نموده است از 100 مگاوات باقی مانده حدود 16 شرکت با قدرت مصرفی بالای 7 مگاوات مربوط به شرکت برق منطقه ای باختر هستند و سایر صنایع حدود 44 مگاوات باقی مانده را شامل می شوند که نیازمند سرمایه گذاری این صنایع و انجام تکالیف قانونی خود هستند. 3- آقای سعید رضوانی – رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اراک: دنیا در حال طی کردن دوران گذار انرژی است و از سوختهای فسیلی به سمت انرژیهای تجدیدپذیر در حرکت است. در آینده نزدیک که قرار است کل دنیا و از جمله کشور ما به سمت انرژیهای تجدیدپذیر حرکت کنند، نیازمند توانمندی در حوزه فناوریهای تجدیدپذیر هستیم. عدم اجرای صحیح ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانشبنیان به عقبماندگی ما در این زمینه منجر میشود. با توجه به تمامی این توضیحات، نیاز است به سمت اجرای صحیح این قانون برویم و وزارت نیرو اهتمام جدی در این زمینه داشته باشد. متاسفانه هزینه سرمایه گذاری از طریق تامین تجهیزات داخلی به مراتب از تامین از خارج از کشور بیشتر می شود که این مهم خود بایستی مورد تحلیل قرار گیرد و همچنین تخصیص تسهیلات به استناد همین قانون کمک قابل توجهی به صنایع برای سرمایه گذاری خواهد کرد. 4- آقای ناصر بیکی – رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای استان: به نظر می رسد در حوزه صنعت برق، چارهای جز انجام پروژههای بهینهسازی و تجدیدپذیر نداریم؛ بحران برق و سوخت (گاز و گازوئیل) تا حدی بزرگ میشود که راهی جز توسعه تجدیدپذیرها وجود ندارد؛ کمااینکه امروز برخلاف سنوات گذشته توسعه تجدیدپذیرها جزو اولویتهای وزارت نیرو قرار گرفته، اما در سایر بخشهای دولت هم بحران برق جدی گرفته نشده و هم تجدیدپذیرها به عنوان راهحل مشکل برق کشور دیده نشده است. بنابراین پیشبینی من این است که متاسفانه بهرغم تلاشهای ساتبا و وزارت نیرو در دو یا سه سال آینده تحول جدی در حوزه تجدیدپذیرها اتفاق نمیافتد؛ اما با گسترده شدن بحران بالاخره چارهای جز اجرای پروژههای بهینهسازی و تجدیدپذیر و همکاری تمامی ارکان دولت با آن باقی نمیماند. اما بهتر است صنایع به فکر تولید و تامین انرژی خود باشند و خیلی به تسهیلات دولتی اتکا نکنند. 5- گودرزی – شهرک صنعتی قطب: متاسفانه در شهرک صنعتی قطب اراضی کافی برای سرمایه گذاری وجود ندارد اما اگر برنامه تدوین شده ای برای صنایع باشد می توانند در قالب یک سرمایه گذاری گروهی نسبت به انجام تکالیف قانونی خود از این محل اقدام نمایند. 6- صادقی – شهرک صنعتی خیرآباد: خوشبختانه در شهرک صنعتی حتی با وجود دو پست 63/20 ظرفیت سرمایه گذاری وجود دارد کما اینکه پیش بینی احداث در این شهرک انجام شده است. اما این این موضوع را بایستی عرض کنم تکلیف ماده 25 قانون بهبود چه شد؟ متاسفانه صنایع توانی برای تولید ندارند. |
پیشنهادات جلسه |
پیشنهادات دستور 1 |
در خصوص ایجاد یک نیروگاه (44 مگاواتی با توجه به مصرف صنایع بالای یک مگاوات و تکلیف صنایع) با سرمایه گذاری صنایع مشمول ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان، در یک موقعیت مکانی مشخص، کارگروهی با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با حضور دستگاه های اجرایی متولی تشکیل و نسبت به تخصیص تسهیلات لازم به اجرای این پروژه بررسی ها صورت پذیرد. |