دستورجلسه:
1- بحث و بررسی در خصوص اعمال ضریب بیمه جهت هزینه های حمل بار با بارنامه رسمی توسط سازمان تأمین اجتماعی 2- بحث و بررسی مجدد در خصوص اخذ مالیات از کارمزدهای اعتباری شرکت های خریدکننده مواد اولیه از شرکت آلومینیوم ایران |
خلاصه مذاکرات:
دستور جلسه اول: بحث و بررسی در خصوص اعمال ضریب بیمه جهت هزینه های حمل بار با بارنامه رسمی توسط سازمان تأمین اجتماعی 1- آقای صداقت – شرکت پاک وش: شرکت پاک وش بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان شوینده کشور و راهبر این بازار در حال فعالیت می باشد و به موجب قرار دادهای تامین منعقده با عاملان فروش و فروشگاه های زنجیره ای متعهد به حمل محصولات تولیدی از محل کارخانه تا انبارهای خردیدان می باشد. این مهم از طریق صدور بارنامه رسمی حمل انجام شده و با توجه به حجم محصولات فروش رفته سالانه مبلغ قابل توجهی بابت هزینه حمل پرداخت می گردد. با توجه به اینکه کلیه هزینه های حمل مستند به بارنامه رسمی هستند اما تامین اجتماعی به غیر مشمول بودن این هزینه ها اذعان دارند. 2-خانم قربان لی شرکت قوطی سازی کاوه : در این خصوص می توان به نامه شماره 13891/99/5020 مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی استناد کرد اما این مهم انجام نمی شود. و در زمان بازرسی بیمه ای از دفاتر شرکت توسط حسابرسان تامین اجتماعی با برخوردهای سلیقه ای و تفسبرهای متعددی از قبیل الزام به پرداخت بارنامه در وجه راننده و یا داشتن ماهیت قراردادی، نسبت به اعمال ضریب حق بیمه 78/7 درصد جهت هزینه های مذکور اقدام می شود. 3- آقای اله وردی نماینده تامین اجتماعی استان: نامه قرائت شده مدیر کل دفتر وصول بیمه سازمان تامین اجتماعی، بازگشت به یکسری از مکاتبات است. در این خصوص بخشنامه 20/12/1399 باستناد دادنامه 219 هیات تخصصی بسمه دیوان عدالت اداری ابلاغ شد که شرایط قرارداد های حمل و نقل بار و کالای بین شهری مشخص گردید. و ما نیز مجری این بخشنامه ها هستیم. 3-بابایی- نماینده اتاق بازرگانی اراک: بیش از 90 دردص رانندگان خود مالک هستند و اما بایستی بارنامه ها تحت عنوان شرکت های باربری صادر شود. شرکت های باربری وارد ماهیت قراردادی نمی شوند و از گرفتن مفاصاحساب ناتوان هستند این عدم توانایی مشکلاتی برای شرکت ها ایجاد می کند. 4- جمالسوز- انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل کالا: در ماده 38 لفظ قرارداد ذکر نشده است اما تامین اجتماعی اصرار بر انعقاد قرارداد دارد. مشکل اصلی در ثبت مشخصات رانندگان است به نحوی که امکان ثبت کامل مشخصات راننده وجود ندارد به نظر بهتر است ماهیت قرارداد در نظر گرفته شود. دستور جلسه دوم: بحث و بررسی مجدد در خصوص اخذ مالیات از کارمزدهای اعتباری شرکت های خریدکننده مواد اولیه از شرکت آلومینیوم ایران 1- محرابی رئیس کمیسیون بهبود اتاق بازرگانی اراک : با توجه به اینکه بورس کالا مجوز فروش اعتباری را به شرکت آلومینیوم ایران داده است بنابراین کارمزد فروش اعتباری نیز در فاکتور ها قید می شود و متاسفانه اداره امور مالیاتی، هم از فروشندگان کالا و هم از خریداران مالیات را اخذ می نماید و بایستی ساز و کار مشخصی برای این موضوع اندیشیده شود چرا که ممکن است این موضوع مبتلا به سایر صنایع نیز باشد. این موضوع در دستور کار جلسات اخیر شورای گفت و گو قرار گرفت و مکاتباتی هم از طریق استانداری مرکزی با وزیر محترم اقتصاد انجام پذیرفت اما نهایتا پاسخ رئیس سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات را موجه دانست. با توجه به اینکه استان مرکزی دارای صنایع زیادی است که در بخش پایین دستی آلومینیوم فعالیت دارند بایستی شرایطی ایجاد گردد تا این مشکل به نحوی برطرف شود. 2-میرزایی رئیس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی: این موضوع علاوه بر اینکه نیاز به برطرف نمودن در سطح ملی دارد از طریق شرکت آلومینیوم ایران نیز قابل رفع و همراهی است به نحوی که شرکت آلومینیوم ایران این کارمزدها را در صورت حساب های صادره درج نکند. 3- لتیانی نماینده شرکت آلومینیوم ایران: این مورد که این کارمزد ها را از فاکتورهای صادره خارج نماییم برخلاف استاندارد های حسابداری است. شرکت های مشابه شرکت ایرالکو اگر این کارمزدها را خارج نمودند به نظر بنده خلاف استانداردها (استاندارد شماره 8 حسابداری) عمل نموده است. اما آنچه که پیشنهاد این جلسه است خارج از اختیارات بنده است ون بایستی در راس مدیر عامل و هیئت مدیره شرکت تصمیم گیری نمایند. 4- بابایی نماینده اتاق بازرگانی اراک: با توجه به اشاره کارشناس ستاد تسهیل شاید بتوان شرایطی ایجاد کرد که با همکاری شرکت ایرالکو این کارمزدها از صورتحساب های صادره خارج و با تصویب در ستاد تسهیل هیچ گونه چالش مالیاتی متوجه شرکت ایرالکو در این خصوص نشود. اما با توجه به اینکه بایستی این موضوع با نظر مدیران عالی مجموعه ایرالکو تصمیم گیری شود در صحن اصلی شورا با حضور مدیر عامل مجموعه این مورد مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.
|
پیشنهادات جلسه |
پیشنهاد 1 |
1- نظر به اینکه بارنامه رسمی حمل از منظر مالیاتی نیز به عنوان صورتحساب رسمی پذیرفته شده است، پیشنهاد می شود باتوجه به اینکه در زمان صدور دفترچه کار برای رانندگان انجام اقداماتی از قبیل پرداخت حق بیمه رانندگان خود مالک، الزامی می باشد و سازمان تامین اجتماعی عملا به هدف اصلی خود درخصوص وصول حق بیمه رانندگان نائل گردیده است، لذا بارنامه رسمی به مثابه صورتحساب رسمی مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی، مورد پذیرش بازرسان محترم تامین اجتماعی نیز قرار گرفته و در ستون غیر مشمول درج گردد.
2- درخواست شرکت های تولیدی مبنی بر حذف شرط پرداخت وجه بارنامه رسمی در وجه حساب راننده بوده و ارجاع موضوع مطروحه به بند 44 بخشنامه شماره 12101/99/1000 مورخ 20/12/1399 اساسا فاقد موضوعیت می باشد. چرا که همکاری این شرکت ها با رانندگان خارج از قرارداد و بدون مقاطعه کاری می باشد. لذا اجرای دقیق و بدون تفسیر مفاد نامه شماره 13891/99/5020 مورخ 13/11/1399 مدیرکل محترم وصول حق بیمه پیشنهاد می گردد.(مضافا اینکه در هیچ یک از بخشنامه های صادره عبارت ” پرداخت وجه بار به حساب رانندگان ” صراحت نشده و به نظر می رسد این برخورد ناشی از تفسیر می باشد.) |
پیشنهاد 2 |
1-باتوجه به اینکه شرکتهایی مانند المهدی، سالکو و … در موضوع اعتبار کارمزدی سیاستهای فروش خود را جهت همکاری با شرکتهای خریدکننده مواد آلومینیوم اصلاح کردهاند، پیشنهاد میگردد در صحن اصلی جلسه شورای گفت وگو و با حضور مدیرعامل شرکت ایرالکو با توجه به اختیارات ایشان موضوع مطرح و عندالزوم در جلسات مدیریتی شرکت ایرالکو با حضور اعضای هیئت مدیره به بررسی اصلاح سیاستهای فروش آلومینیوم جهت حل موضوع و برطرف شدن مشکلات فوق اقدامات لازم صورت گیرد.
2- با توجه به اینکه این موضوع چندین بار در جلسات متعدد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و همچنین منتج به مکاتبه استاندار محترم با وزیر امور اقتصادی و دارایی (بعنوان رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور) گردید، پیشنهاد میگردد موضوع به شورای گفت و گوی ملی ارجاع تا از ظرفیت و اختیارات وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورای گفت و گوی ملی نیز جهت برطرف شدن مشکلات فعالان اقتصادی این حوزه استفاده شود. |